Przejdź do treści

Młody dziennikarz

Zainteresowanymi otrzymaniem odznaki mogą być wszyscy uczniowie, których pasją jest tworzenie tekstów, ich edytowanie, poszukiwanie informacji, ich selekcja i analiza.

Posiadacz odznaki posiada niezbędną wiedzę dziennikarsko-edytorską, potrafi pisać teksty, przygotować materiał graficzno-tekstowy, przygotować fotorelację. Zna zasady ortografii.  Potrafi pracować w grupie i jest  wielozadaniowy/a. Posiada umiejętność wyszukiwania ciekawych tematów, selekcji materiałów i dociekania prawdy, nie obawia się poruszać tematów trudnych, tabu, czy dyskusyjnych.

Posiadacz odznaki jest humanistycznie uzdolniony. Powinien/nna charakteryzować się pomysłowością, innowacyjnymi rozwiązaniami, chcieć poznawać tematy, które są na czasie i przyciągną rzeszę odbiorców. Przede wszystkim jednak musi być to osoba, która rozumie drugiego człowieka, jest empatyczna i jej rolą jest napisanie rzetelnego materiału a nie tylko takiego, który będzie poczytny. Osoba powinna również interesować się grafiką, fotografią a także informatyką, by w sposób ciekawy i przyciągający zyskać uwagę odbiorców.

Posiadacz odznaki ma bogaty zasób słownictwa i umiejętnie go wykorzystuje, potrafi dostosować styl i język do tematu, który realizuje. Charakteryzuje się  otwartością, umiejętnością nawiązania dialogów międzypokoleniowych i językowych.


Czytaj więcej

Kryteria uzyskania odznaki

Kryterium
Pisze artykuły/teksty i je upublicznia

Pisze artykuły/teksty i je upublicznia

a. Pisze co najmniej trzy artykuły/teksty dziennikarskie/wywiady, które zostały opublikowane w ciągu ostatniego roku np. w gazetce szkolnej, na stronie internetowej szkoły, lokalnych mediach, blogu.

Dowody

Link do artykułu/zrzut ekranu/zdjęcie do podpisanego artykułu/tekstu lub link do artykułu/zrzutu ekranu/zdjęcie do artykułu/tekstu bez podpisu +

 

zaświadczenie od instytucji publikującej materiał.
 Zgodnie z poszanowaniem praw autorskich.
Kryterium
Tworzy materiały graficzno-tekstowe i je publikuje

Tworzy materiały graficzno-tekstowe i je publikuje

a. Przygotowuje materiał graficzno-tekstowy, np. ulotki, broszury (minimum dwie strony) zawierający merytorycznie dobrane teksty i spójną grafikę, który zostanie opublikowany np. jako gazetka szkolna, materiał na stronie internetowej lub na dowolnym profilu społecznościowym (np. swoim, grupy, szkoły) – przynajmniej jeden w ciągu ostatniego roku.

Dowody

plik/zdjęcie materiału graficzno-tekstowego

 

Link do artykułu/zrzut ekranu/zdjęcie

 Zgodnie z poszanowaniem praw autorskich.
Kryterium
Tworzy fotorelacje i je publikuje

Tworzy fotorelacje i je publikuje

a. Przygotowuje fotorelację (np. z wydarzenia), która zostanie opracowana technicznie i opublikowana (minimum trzy zdjęcia) np. w gazetce szkolnej, na stronie internetowej szkoły, lokalnych mediach, mediach społecznościowych – przynajmniej jedna w ciągu ostatniego roku.

Dowody

portfolio/link do miejsca publikacji np. na stronie internetowej/ mediach społecznościowych
Zgodnie z poszanowaniem praw autorskich i prawa do zachowania własnego wizerunku.
Kryterium
Uczestniczy w konkurasch i grach dotyczących ortografii

Uczestniczy w konkurasch i grach dotyczących ortografii

a. Uczestniczy w konkursie ortograficznym, literackim, ortograficznych grach online – w ciągu ostatniego roku.

Dowody

Zaświadczenie/potwierdzenie udziału od organizatora (np. dyplom), zrzut ekranu z wynikami konkursu/gry online.
Kryterium
Poszerza swoją wiedzę na temat dziennikarstwa

Poszerza swoją wiedzę na temat dziennikarstwa

a. Bierze udział w zajęciach rozwijających zainteresowania dziennikarskie, np. w: warsztatach tematycznych, ćwiczeniach redakcyjnych, spotkaniach z przedstawicielami lokalnych mediów, współpraca z biblioteką np. w celu zapoznania się ze starymi słownikami, przekładami czasopism – przynajmniej jedna aktywność w ciągu ostatniego roku

Dowody

Zaświadczenie lub dowód udziału/współpracy od organizatora, np. dyplom.