Przejdź do treści

Młody dyplomata

Odznaka jest skierowana przede wszystkim do uczniów w wieku 13-19 lat.

Posiadacz odznaki posiada umiejętność wypowiadania się (w formie pisemnej lub poprzez media społecznościowe)  na tematy związane z bieżącymi kwestiami politycznymi, socjalnymi lub związanymi ze stanem środowiska. Potrafi przeprowadzić spotkanie/wywiad z osobą publiczną, zachowując zasady etykiety i dyplomacji. Posiada umiejętności/zdolności takie jak: prowadzenie negocjacji, oratorstwo i krasomówstwo, łatwe nawiązywanie kontaktów, praca w grupie, zaangażowanie w  prowadzenie  projektów. Komunikuje się w co najmniej dwóch językach (jeden na poziomie  B1, drugi na poziomie minimum A2). Posiada odznaki interesuje się zagadnieniami politycznymi, społecznymi i gospodarczymi. Cechuje się znajomością innych kultur, zwyczajów i historii innych państw. Ma wysoką kulturą osobistą i kieruje się podstawowymi zasadami savoir vivre’u, etykiety i dyplomacji.


Czytaj więcej

Kryteria uzyskania odznaki

Kryterium
Pisze i publikuje prace na tematy bieżące, społeczne, polityczne

Pisze i publikuje prace na tematy bieżące, społeczne, polityczne

a. Pisze autorskie prace pisemne (np. artykuł, referat, wywiad, rozprawka) i upublicznia je (przynajmniej jedna w ciągu ostatnich sześciu miesięcy) na przykład na portalu informacyjnym, mediach społecznościowych, prasie lokalnej, na temat poruszający bieżące kwestie polityczne, socjalne lub związane ze stanem środowiska (np. o współpracy zagranicznej Polski, Unii Europejskiej, pracy Komisji Europejskiej, NATO).

Dowody

Link do pracy/zrzut ekranu lub dokumentacja zdjęciowa  z prezentacji.
Kryterium
Przeprowadza wywiady/spotkania z działaczami społecznymi/politykami

Przeprowadza wywiady/spotkania z działaczami społecznymi/politykami

a. Publikuje informacje na ważne tematy związane z problemami środowiska lokalnego w social mediach (np. założenie oddzielnego profilu tematycznego o ekologii, informowanie o zbiórkach pieniężnych, publikacje w portalach informacyjnych) – średnio jedna publikacja w tygodniu w okresie trzech miesięcy.

Dowody

Nagranie video/plik głosowy/zapis rozmowy
Kryterium
Publikuje informacje dotyczące środowiska lokalnego

Publikuje informacje dotyczące środowiska lokalnego

a. Publikuje informacje na ważne tematy związane z problemami środowiska lokalnego w social mediach (np. założenie oddzielnego profilu tematycznego o ekologii, informowanie o zbiórkach pieniężnych, publikacje w portalach informacyjnych) – średnio jedna publikacja w tygodniu w okresie trzech miesięcy.

Dowody

Zrzuty ekranu/ zaświadczenie od prowadzącego portal informacyjny/link do serwisu z bio autora
Kryterium
Potrafi pracować w grupie i wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności

Potrafi pracować w grupie i wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności

a. Pracuje w grupie i posiada umiejętności/zdolności takie jak: prowadzenie negocjacji, oratorstwo i krasomówstwo, łatwe nawiązywanie kontaktów, praca w grupie, zaangażowanie w prowadzenie projektów (np. Erasmus Plus, E- twinning, Global Scholars). Ponadto zna zasady savoir vivre, nie ma wykroczeń oraz wyróżnia się nienaganną postawą i nastawieniem na zdobywanie wiedzy i kluczowych kompetencji na zajęciach szkolnych.

Dowody

rekomendacje np. od przynajmniej dwóch nauczycieli prowadzących zajęcia z przedmiotów humanistycznych, ekonomicznych, językowych, wiedzy o kulturze, społeczeństwie lub od dyrektora szkoły lub pracowników gminy, przedstawicieli fundacji i innych instytucji np.  prowadzących wolontariat.
Kryterium
Zna języki obce

Zna języki obce

a. Posługuje się dowonym językiem obcym na poziomie przynajmniej B1 i drugim przynajmniej na poziomie A2.

Dowody

Certyfikat językowy lub zaświadczenie od nauczyciela języka obcego
Kryterium
Angażuje się w działania społeczne jako członek grup formalnych

Angażuje się w działania społeczne jako członek grup formalnych

a. Jest członkiem samorządu szkolnego/klasowego/rady młodzieżowej lub innej formalnej lub nieformalnej grupy (np. wolontariuszy) działającej dla społeczności lokalnej i środowiska.

Dowody

Zaświadczenie od koordynatora/opiekuna grupy (np. szkoła, samorząd terytorialny, organizacja, NGOs).